Support

Home/Support

Porteren van nummerblokken gaat per gehele blok. Het is niet mogelijk één of meerdere nummers uit een nummerblok los te porteren. Een nummerblok bestaat uit 10, 100 of 1000 nummers. Een nummerblok porteren kost eenmalig 295 ex. BTW.  U kunt zoveel nummers activeren met een abonnement als u wilt gebruiken.

Porteren van één of meerdere bestaande nummers uit een ISDN bundel is mogelijk, de ISDN-aansluiting wordt bij het porteren opgezegd. De nummers die u dus niet laat porteren komen te vervallen.

Wij raden aan uw abonnement nog niet op te zeggen voordat VoIPmobiel een goedkeuring heeft van de huidige provider. Zodra wij een goedkeuring van uw provider ontvangen, krijgt u per email een bericht van ons met de datum en de gegevens voor portering.

Porteren duurt ongeveer een tot twee weken. Alleen op de dag van porteren kunt u een paar minuten niet gebeld worden.

SIP responses zijn codes die binnen het SIP protocol worden gebruik voor de communicatie tussen devices. SIP responses zijn een antwoord op de SIP requests die worden gebruikt om bijvoorbeeld een telefoongesprek te initiëren.

Onderstaand een overzicht van de SIP responsecodes.

1xx – Informational Responses

  • 100 Trying
  • 180 Ringing
  • 181 Call Is Being Forwarded
  • 182 Queued
  • 183 Session Progress

2xx – Successful Responses

  • 200 OK
  • 202 accepted: It Indicates that the request has been understood but actually can’t be processed

3xx – Redirection Responses

  • 300 Multiple Choices
  • 301 Moved Permanently
  • 302 Moved Temporarily
  • 305 Use Proxy
  • 380 Alternative Service

4xx – Client Failure Responses

  • 400 Bad Request
  • 401 Unauthorized (Used only by registrars or user agents. Proxies should use proxy authorization 407)
  • 402 Payment Required (Reserved for future use)
  • 403 Forbidden
  • 404 Not Found (User not found)
  • 405 Method Not Allowed
  • 406 Not Acceptable
  • 407 Proxy Authentication Required
  • 408 Request Timeout (Couldn’t find the user in time)
  • 409 Conflict
  • 410 Gone (The user existed once, but is not available here any more.)
  • 412 Conditional Request Failed
  • 413 Request Entity Too Large
  • 414 Request-URI Too Long
  • 415 Unsupported Media Type
  • 416 Unsupported URI Scheme
  • 417 Unknown Resource-Priority
  • 420 Bad Extension (Bad SIP Protocol Extension used, not understood by the server)
  • 421 Extension Required
  • 422 Session Interval Too Small
  • 423 Interval Too Brief
  • 424 Bad Location Information
  • 428 Use Identity Header
  • 429 Provide Referrer Identity
  • 433 Anonymity Disallowed
  • 436 Bad Identity-Info
  • 437 Unsupported Certificate
  • 438 Invalid Identity Header
  • 480 Temporarily Unavailable
  • 481 Call/Transaction Does Not Exist
  • 482 Loop Detected
  • 483 Too Many Hops
  • 484 Address Incomplete
  • 485 Ambiguous
  • 486 Busy Here
  • 487 Request Terminated
  • 488 Not Acceptable Here
  • 489 Bad Event
  • 491 Request Pending
  • 493 Undecipherable (Could not decrypt S/MIME body part)
  • 494 Security Agreement Required

5xx – Server Failure Responses

  • 500 Server Internal Error
  • 501 Not Implemented: The SIP request method is not implemented here
  • 502 Bad Gateway
  • 503 Service Unavailable
  • 504 Server Time-out
  • 505 Version Not Supported: The server does not support this version of the SIP protocol
  • 513 Message Too Large
  • 580 Precondition Failure

6xx – Global Failure Responses

  • 600 Busy Everywhere
  • 603 Decline
  • 604 Does Not Exist Anywhere
  • 606 Not Acceptable

Bij meerdere toestellen achter een router is het vrijwel zeker dat de router poort-translatie zal toepassen. De router gebruikt dan aan de publieke zijde andere poortnummers dan de toestellen zelf opgeven. Het is dus vooraf niet met zekerheid te zeggen wat de daadwerkelijke poorten zullen zijn die ons platform als afzenderpoort ziet bij zowel RTP-, als SIP-berichten.

Het is dan van belang dat de router in de NAT-tabel entries langer vasthoudt dan de maximale tijd tussen 2 berichten van het toestel (in veel gevallen de registratie-tijd van het toestel), dit betekent:

  • dat de NAT-tabel voldoende groot moet zijn en
  • dat de timeout op NAT-entries langer moet zijn dan de registratie-tijd van het toestel.

Als niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, zal de router inkomend verkeer vanaf het VoIP Mobiel platform afbreken in plaats van het bij het toestel af te leveren. In het toestel is het uiteraard ook mogelijk de registratie-tijd aan te passen. Pas deze registratie-tijd aan naar een tijdspanne die binnen de tijdspanne valt waarin de router de entries in de NAT-tabel vasthoudt.

  • VoIP Mobiel stuurt standaard haar SIP-berichten uit via poort 5060, tenzij het toestel verbinding zoekt met poort 5070. In dat geval sturen wij SIP-berichten uit via poort 5070. In beide gevallen vanaf adres sip.voipmobiel.nu.
  • VoIP Mobiel stuurt haar SIP-berichten naar de poort die door het desbetreffende toestel wordt opgegeven, tenzij wordt gedetecteerd dat de router een poorttranslatie heeft toegepast. VoIP Mobiel zal dan de getransleerde poort gebruiken.
  • Het VoIP Mobiel platform luistert voor SIP-berichten zowel op poort 5060 als op poort 5070.
  • VoIP Mobiel stuurt audio uit via een willekeurige poort in de range 10.000 – 20.000 en vanaf een IP-adres uit haar ranges.
  • De audio wordt gestuurd naar de poort die het toestel heeft opgegeven, tenzij wordt gedetecteerd dat de router een poorttranslatie heeft toegepast. VoIP Mobiel zal dan de getransleerde poort gebruiken(*).
  • VoIP Mobiel verwacht de audio op een per gesprek bepaalde poort in de range 10.000 – 20.000 te ontvangen.

(*) Dit kan pas door het VoIP Mobiel-platform worden gedetecteerd, als het toestel begint met sturen van audio. Het is dus in deze situatie mogelijk dat tijdens het begin van een telefoongesprek de audio stream van VoIP Mobiel naar het toestel via de verkeerde poort wordt gestuurd. Dit valt op doordat het eerste gedeelte van het gesprek wegvalt.

Je gebruikt hiervoor sip.voipmobiel.nu

Veel van onze gebruikers willen een eigen freepbx server gebruiken in combinatie met een trunk van VoIP mobiel, hieronder vindt u de instellingen welke getest zijn met ons platform.

 

Outgoing Settings:

host=sip.voipmobiel.nu
username=[gebruikersnaam]
secret=[wachtwoord]
type=peer
realm=sip.voipmobiel.nu
dtmfmode=rfc2833
nat=yes
qualify=yes
canreinvite=no
fromuser=[gebruikersnaam]
fromdomain=sip.voipmobiel.nu
insecure=invite
disallow=all
allow=alaw

 

Incomming Settings:

secret=[wachtwoord]
type=user
host=sip.voipmobiel.nu
username=[gebruikersnaam]
context=from-trunk

 

Register String:

5000:j56e56354@sip.voipmobiel.nu/5000

*21*[nummer] is activeren van nieuwe doorschakeling.
#21# is het annuleren van de doorschakeling, maar onthoud het nummer waar op was doorgeschakeld.
*21# is het herstellen van uw laatst gekozen nummerdoorschakeling.

Wanner u een mobiel abonnement van VoIPmobiel.nu heeft en u heeft een mobiel internet abonnement kunt u de volgende APN instellingen gebruiken

[voor een 500 MB bundel]

Voor uw internet bundel dient u in uw toestel de volgende APN toe te voegen:

basic.internet.spmb.data Dit is een eenmalige handmatige instelling, wanneer u hulp nodig heeft bij het instellen kunt u uw merk en type toestel e-mailen naar info@voipmobiel.nu.

[voor een 1000 MB bundel]

Voor uw internet bundel dient u in uw toestel de volgende APN toe te voegen:

silver.internet.spmb.data Dit is een eenmalige handmatige instelling, wanneer u hulp nodig heeft bij het instellen kunt u uw merk en type toestel e-mailen naar info@voipmobiel.nu.

[voor een 2000 MB bundel]

Voor uw internet bundel dient u in uw toestel de volgende APN toe te voegen:

platinum.internet.spmb.data Dit is een eenmalige handmatige instelling, wanneer u hulp nodig heeft bij het instellen kunt u uw merk en type toestel e-mailen naar info@voipmobiel.nu.

Om anoniem te bellen kunt u met de volgende code de functie aan en uit zetten:

*31# Anoniem uitbellen inschakelen

#31# Anoniem uitbellen uitschakelen

Bij ons heeft u de mogelijkheid om gesprekken op te nemen dit doet u als volgt:

Toets tijden het gesprek op: *1

vervolgens kunt u het gesprek beluisteren en downloaden via onze portal

Wanneer er een 2e telefoontje binnen komt kunt u deze als volgt opnemen:

  • Tijdens het gesprek druk op de knop “Wacht
  • Druk 1 x op de pijl naar beneden
  • Druk 1 x op de knop “OK

U beantwoord het gesprek op de volgende lijn.

Wanneer u wilt wisselen tussen de 2 gesprekken druk op de knop “Makel.

Een van de grote voordelen van VoIP is de relatief eenvoudige integratie met computersystemen. Denk hierbij aan; direct bellen vanuit het adresboek en automatische koppeling met een CRM systeem om de klantgegevens direct bij de hand te hebben. Op deze manier kun met VoIP je werkprocessen eenvoudig ondersteunen. Door middel van maatwerkoplossingen is eigenlijk elke denkbare koppeling tussen VoIP en ander computer of databasesysteem mogelijk.

Nee, omdat VoIP niet afhankelijk van is van een vast aansluitpunt (de traditionele telefoonlijn), kun je overal waar je internetverbinding hebt, bellen en gebeld worden. Je telefoonnummer is niet gekoppeld aan een fysieke telefoonlijn, maar aan je VoIP account. Dus overal waar je met je VoIP account verbinding hebt via het internet kan je bellen en gebeld worden op je vaste telefoonnummer.

Zo kun je een telefoonnummer laten binnenkomen op verschillende VoIP toestellen. Bijvoorbeeld op kantoor en tegelijkertijd op je werktelefoon thuis. Heb je een smart phone met een VoIP App, bijvoorbeeld Bria, en WiFi, dan kunt u overal waar je WiFi verbinding hebt bellen en gebeld worden op je vaste telefoonnummer. Handig wanneer je bijvoorbeeld op verschillende vestigingen werkt of op zakenreis bent.

De kwaliteit van VoIP telefonie van VoIP Mobiel doet niet onder voor die van traditionele telefonie. De kwaliteit van zakelijke telefonie via VoIP is dan ook vele malen beter dan bellen via bijvoorbeeld Skype. VoIP telefonie van VoIP Mobiel is vergelijkbaar met ISDN kwaliteit.

Veel hangt af van de internetverbinding en met name van de ‘up-load’ snelheid hiervan. Wanneer je je internetverbinding gebruikt voor zowel e-mail verkeer, surfen op het web en VoIP, dan is het noodzakelijk een gedeelte van de ‘up load’ te reserveren voor spraak. Zo voorkom je dat veel dataverkeer de spraakkwaliteit aantast. Dit kun je via QoS op je router of switch instellen.

Om de beste mogelijk kwaliteit te behalen kun je een aparte internetverbinding nemen voor VoIP. Dat kan een ADSL verbinding zijn of een glasvezelverbinding met internet toegang. In de meest ideale omstandigheid neem je een ADSL of dataverbinding die rechtstreeks koppelt met je VoIP provider.

Mocht je een mindere spraakkwaliteit ervaren, dan ligt dit bijna altijd aan de internetverbinding. Het gesprek verloopt dan hakkelig. Dit is een gevolg van te weinig bandbreedte op de gebruikte internetverbinding.

Telefonie is telefonie, of je nu belt via VoIP Mobiel of via een traditionele telefoonlijn. Wel zijn de mogelijkheden van bellen via internet (VoIP) veel groter dan de mogelijkheden bij traditionele telefonie. Zo is het eenvoudiger om verschillende vestigingen met elkaar te koppelen en kun je  ‘intern’ bellen tussen je vestigingen. Ook al bevinden die vestigingen zich  in het buitenland. Je kunt zelfs je thuiswerkers deel uit laten maken van je bedrijfstelefonie-oplossing.

VoIP telefonie maakt gebruik van je computernetwerk en internetverbinding. Hierdoor hoef je voor telefonie geen apart netwerk meer aan te leggen en te onderhouden. Je hoeft zelfs geen eigen telefooncentrale meer op locatie te hebben. Je hebt alleen maar een goede internetverbinding nodig. Ook biedt VoIP meer mogelijkheden tot integratie met bijvoorbeeld je CRM systeem. Kortom veel meer mogelijkheden om telefonie flexibeler en kostenefficiënter in te richten.

Is je bestaande PBX geschikt voor VoIP, dan kun je je telefoonlijn vervangen door een zogeheten ‘siptrunk’. Je belt dan via je internetverbinding. Voordeel is dat je gebruik kunt blijven maken van je telefooncentrale en alle daarop ingestelde diensten, terwijl je wel profiteert van de lagere gesprekstarieven. Bijkomend voordeel: De capaciteit van een siptrunk is eenvoudig uit te breiden.

Heb je nog een traditionele (ISDN) centrale in gebruik en wil je je telefoonlijn vervangen door een siptrunk, dan kan dat. In dat geval heb je een omzetter nodig. Onze partner kan je informeren welk type voor jou geschikt is.

SIP ALG, oftewel SIP Application Layer Gateway, is een speciaal stukje software in NAT (Network Adress Translation) routers. Deze software probeert de problemen die NAT veroorzaken in samenwerking met SIP op te lossen. Helaas maakt SIP-ALG vaak meer kapot dan het oplost. Daarnaast kan het VoIP Mobiel platform zelf uitstekend NAT problemen oplossen.

Het is daarom van groot belang dat SIP-ALG uitgezet wordt in de router. Gebeurt dit niet dan ontstaan er allerlei rare problemen waarbij het account zich niet kan registreren of er niet mee gebeld kan worden (of soms zelf zaken als eenzijdige audio etc).

Van een aantal routers is via deze link te vinden hoe je het uit kan zetten: https://www.voip-info.org/wiki/view/Routers+SIP+ALG

Om er voor te zorgen dat een VoIP telefoontoestel goed werkt achter een router/firewall is het gebruik van STUN (Simple Traversal of UDP through NATs (Network Address Translation)) noodzakelijk.

Het STUN protocol stelt het toestel in staat om bij de STUN-servers van VoIP Mobiel gedetailleerde informatie op te vragen over de werking van de router/firewall. Hierdoor is de kans veel groter dan VoIP telefonie probleemloos functioneert achter een router/firewall.

Je deelt je internetverbinding vaak met meerdere apparaten en applicaties. Internetbrowsers,  downloadprogramma’s en natuurlijk je VoIP toestellen. Wanneer de bandbreedte van je internetverbinding niet voldoende is om al dit verkeer direct af te handelen, moet er een keuze gemaakt worden welk verkeer met voorrang wordt afgehandeld.

Met het QoS-protocol kan je aangeven dat het VoIP verkeer voorrang moet krijgen op het overige dataverkeer. Een download kan wel enkele seconden vertraging oplopen, maar tijdens een telefoongesprek wil je geen woord missen.

Bij hosted VoIP, ook wel hosted PBX of virtuele PBX genoemd, heb je geen eigen telefooncentrale op locatie. Je maakt gebruik van de telefooncentrale van de VoIP leverancier. Op die telefooncentrale neem je enkel de diensten af die je nodig hebt. Jouw telefoontoestellen zijn daarop aangesloten via een internetverbinding.

Bij VoIP Mobiel kun je met je medewerkers en  alle andere klanten van VoIP Mobiel gratis onderling bellen. Gesprekken die op je telefoonnummer binnenkomen, worden door VoIP Mobiel doorgeschakeld naar je telefoon(s). Alle gesprekken, zowel intern als extern lopen via je internetverbinding en het platform van VoIP Mobiel.

Het beheer van je telefonieomgeving kun je bij VoIP Mobiel online doen via een webportal. Zo kun je bijvoorbeeld zelf je voicemail instellen, doorschakelingen wijzingen of openingstijden aanpassen. De mogelijkheden van deze, vaak uitgebreide, telefooncentrale zijn vrijwel onbeperkt.

VoIP is de afkorting van ‘Voice over Internet Protocol’ of eenvoudig gezegd; bellen over internet. In plaats van bellen over de traditionele telefoonlijn, loopt het gesprek over internet.

Met VoIP kun je je bestaande telefooncentrale of PBX vervangen. Doordat VoIP gebruik maakt van het Internet Protocol kan het bijvoorbeeld gecombineerd worden met je CRM systeem. Ook is het eenvoudig mogelijk om een telefonieoplossing in te richten voor verschillende vestigingen in binnen-, en buitenland.

Dit is hardware waarvan VoIP Mobiel op basis van ervaring heeft geconstateerd dat het werkt in combinatie met de VoIP Mobiel telefoniediensten. Voor deze categorie hard-, en software bestaan er geen configuratiehandleidingen van VoIP Mobiel.

  • 2N Helios IP
  • 3CXPhoneSystem
  • Siemens GigaSet A580/C450/C470/C475/C610
  • Aastra 55i
  • Aastra 6730i
  • Aastra Intelligate
  • AskoziaPBX
  • Asterisk PBX
  • Auerswald PBX
  • AVM FRITZ!Box
  • CounterPath Bria
  • Cisco SPA301/SPA504G/SPA509G/
  • Cisco-SIPGateway
  • DE310 IP PRO
  • DX800A
  • FPBX-2.10.1(1.8.13.0)
  • FPBX-2.8.0(1.6.1.12)
  • FPBX-2.8.1(1.8.13.0)
  • FPBX-2.8.1(1.8.7.0)
  • FPBX-2.9.0(1.8.6.0)
  • Gigaset 301 D
  • Grandstream C551
  • Grandstream DP715
  • Grandstream GXP1200
  • Grandstream GXP2000
  • Grandstream GXP2010
  • Grandstream GXP2020
  • Grandstream GXP2100
  • Grandstream GXP2110
  • Grandstream GXP2120
  • Grandstream GXV3140
  • Grandstream GXV3175
  • Grandstream HT287
  • Grandstream HT487
  • Grandstream HT-502
  • Helios IP
  • HiPath 3000 V7.0 M5T SIP Stack
  • HiPath 3000 V8 M5T SIP Stack
  • IP Office 8.0 (43)
  • KIRK Wireless Server 6000
  • Konftel300IP
  • LG-Ericsson iPECS-LIK 100 5.5Fc
  • Linksys/PAP2T
  • Linksys/SPA921
  • Linksys/SPA922
  • Linksys/SPA941
  • Linksys/SPA942
  • Linksys/SPA962
  • N300A IP
  • N510 IP PRO
  • OpenScape Office M5T SIP Stack/4.0.26.26
  • OperaUA
  • OxO_GW_610/083.002
  • OxO_GW_700/034.002
  • OxO_GW_710/129.001
  • OXO_GW_800/082.001
  • OXO_GW_810/050.002
  • OXO_GW_810/061.001
  • OXO_GW_820/035.001
  • Panasonic TDA V3.200
  • Panasonic_KX-TGP500B01/22.10
  • Panasonic_KX-TGP550T01/22.12
  • Panasonic-MPR08-V4.2003/VSIPGW-V2.3001
  • Panasonic-MPR10-V5.0002/VSIPGW-V2.3002
  • Patton S-DTA EUI 00A0BA052599 R5.4 2010-05-14 SIP M5T SIP Stack/4.0.28.28
  • Patton S-DTA EUI MxSF v3.2.8.45 00A0BA042CA3 R4.2 2008-09-11 SIP
  • Patton Smartlink MATA 4.02.0A1 MS VR CS (0001)
  • Patton SN4634 3BIS 00A0BA05136F R5.4 2010-01-13 H323 SIP BRI M5T SIP Stack/4.0.28.28
  • Patton SN4638 5BIS 00A0BA049EC4 R5.5 2010-09-03 H323 SIP BRI M5T SIP Stack/4.0.28.28
  • Patton SN4941 1E15V 00A0BA071FE6 R6.1 2012-03-07 H323 RBS SIP M5T SIP Stack/4.0.30.30
  • PolycomSoundPointIP-SPIP_331-UA/3.2.5.0508
  • PolycomSoundStationIP-SPIP_6000-UA/3.0.4.0061
  • S450 IP
  • S675IP
  • S685I
  • Sinus 501V021150000000
  • SIPAUA/0.1.001
  • Sipcat
  • Sipura/SPA921-4.1.10(b)
  • snom300
  • snom320
  • snom360
  • snom370
  • snom720
  • snom821
  • snom-m3
  • snom-m9
  • Tiptel IP 280
  • Tiptel IP 282
  • Tiptel IP 284
  • Tiptel IP 286
  • Tiptel VP 28
  • VoiceOne PBX
  • Voismart PBX 5.4.3-53
  • voispeed
  • VOIspeed V-6015 v1.0
  • waterwolf cen v2.0
  • Xelion Phone System
  • X-Lite release 1104o stamp 56125
  • X-Lite release 5.0.0 stamp 67284
  • Yealink SIP-T26P
  • Yealink SIP-T28P
  • Yealink SIP-T32G
  • Yealink SIP-T38G
  • Zoiper rev.11137
  • ZyXEL P-2812HNU-F1 V3.10

Voor alle beschikbare configuratiehandlingen klik hier

Ja, maar alleen als u via Skype naar het gewone telefoonnetwerk kunt bellen. U kunt niet via het Internet (gratis) van Skype naar VoIPmobiel bellen, omdat Skype gebruik maakt van een ‘eigen’ beschermd protocol, terwijl VoIPmobiel gebruikmaakt van een open standaardprotocol (SIP). Het is wel mogelijk om vanuit VoIPmobiel naar abonnees bij een andere SIP aanbieder te bellen en omgekeerd, indien de aanbieder zijn SIP dienst open heeft staan voor contact vanuit andere servers. De VoIPmobiel server staat open voor SIP verbindingen vanuit andere servers.

Jazeker, en daarmee maakt u optimaal gebruik van de vrijheid van VOIP. Overal ter wereld bereikbaar op uw vaste nummer? Overal ter wereld gratis bellen naar vaste nummers in Nederland of zelfs heel Europa? Dat kan op iPhone, Android-telefoons en mobiele telefoons met internet. De apps zijn gratis. Zo belt u gratis of zeer voordelig met uw VDB Voip-account die u ook thuis gebruikt. Zo verlaagt u uw mobiele telefoonrekening in een noodtempo!
Waarom uit bellen met VoIPmobiel in plaats van met Skype of VOIP Buster?

  • VoIPmobiel heeft de laagste tarieven naar mobiele nummers
  • VoIPmobiel is een echt telefoonabonnement met een gewoon telefoonnummer, bellen naar 0800- en 0900-nummers en 112

Het is mogelijk om via de lijnen van VoIPmobiel te faxen, hiervoor dient u wel een VoIP to PSTN Adapter te hebben. Dit is een adapter die van een VoIP lijn een analoge telefoon lijn maakt. Wij raden u aan om daarvoor de volgende adapter te gebruiken: Grandstream HT702 , van andere adapters kunnen wij de kwaliteit niet garanderen.

Stel in:
codec G.711u
silence suppression: uit
echo cancellation: uit
RTP packet size: 0.020

Als fax-protocol kiest u V.17 of een trager (9600 baud, 4800 baud ,2400 baud) protocol error correction van de fax: uit.
In principe zou u op deze manier naar iedere fax die het handshake protocol aan heeft staan (wat de standaardinstelling is) moeten kunnen faxen.
VoIPmobiel ondersteunt geen T38 en geeft geen werkende ondersteuning op faxen.

Dit is hardware waarvan in samenwerking tussen de fabrikant of distributeur en VoIP Mobiel is vastgesteld dat het werkt in combinatie met de VoIP Mobiel telefoniediensten. VoIP Mobiel is door de fabrikant en/of distributeur gecertificeerd als een SIP provider waarmee de hardware correct kan samenwerken. De leverancier van de hardware kan ondersteuning leveren om de VoIP Mobiel telefoniediensten werkend te krijgen in combinatie met deze hardware.

  • innovaphone
  • Patton Smart Node
  • Tiptel
  • Grandstream
  • Panasonic

Om gebruik te maken van VoIP zijn speciale telefoontoestellen nodig. VoiP telefoontoestellen zijn in alle soorten en maten verkrijgbaar. Van een eenvoudige bureautoestel tot uitgebreide receptie-, en secretaresse toestellen. Ook draadloze toestellen (DECT) behoren tot de mogelijkheden. De meeste toestellen zijn uit te breiden met bijvoorbeeld een (draadloze) headset of een uitbreidingsmodule voor extra snelkeuze toetsen, bijvoorbeeld voor gebruik als receptietoestel.

VoIP telefoontoestellen worden aangesloten met een standaard CAT5 netwerkkabel (of CAT 5e of CAT 6). Dit is in de meeste bedrijven de standaard aansluiting voor het computernetwerk. Elk standaard ADSL modem en router heeft een CAT5 aansluitingen. Thuiswerkers kunnen hun VoiP toestel dan ook eenvoudig op het thuis netwerk aansluiten.

Om gebeld te kunnen worden moet je toestel aangemeld staan bij VoIP Mobiel. Vraag aan je VoIP Mobiel partner of je toestel geregistreerd is. Is dit het geval, dan ligt het zeer waarschijnlijk aan je router en/of firewall. Zie ook: ‘Wat kan ik zelf doen om een storing te verhelpen’.
Of;
Op je toestel staat mogelijk ‘forward all’ ingesteld of ‘do not disturb’. Controleer dit en hef deze instelling op. Zie de handleiding van je toestel hoe je de ‘forward all’ of ‘do not disturb’ op moet heffen.

Het bellen over een internet lijn ofwel genoemd VoIP kan nadelige gevolgen hebben wanneer uw internet lijn niet optimaal functioneert of wanneer u zware internet taken uitvoert, zoals downloaden en uploaden. Om dit probleem te verhelpen bieden de meeste internet modems de mogelijkheid om een functie genaamd: QOS of Prioritization aan te zetten. Deze functie zorgt er voor dat uw modem voorrang geeft aan telefoon gesprekken. Om deze functie in uw modem aan te passen raden wij u aan contact op te nemen met uw internet/modem leverancier.

Dit kan meerdere oorzaken hebben, het ligt zeer waarschijnlijk aan je internetverbinding. Om gebeld te kunnen worden moet je toestel aangemeld staan bij VoIP Mobiel. Vraag aan je VoIP Mobiel partner of je toestel geregistreerd is. Is dit het geval, dan ligt het zeer waarschijnlijk aan je router en/of firewall. Zie ook: ‘Wat kan ik zelf doen om een storing te verhelpen’.

Om gebeld te kunnen worden moet je toestel aangemeld staan bij VoIP Mobiel. Vraag aan je VoIP Mobiel partner of je toestel geregistreerd is. Is dit het geval, dan ligt het zeer waarschijnlijk aan je router en/of firewall. Zie ook: ‘Wat kan ik zelf doen om een storing te verhelpen’.

Uw telefoonaccount heeft een blokkade voor het bellen naar die betreffende bestemming. Neem contact op met je VoIP Mobiel partner om deze besteming te laten de-blokkeren.

Schakel de ‘forward all’ uit op je toestel. Deze staat ingesteld met een niet bestaand telefoonnummer. Zie de handleiding van je toestel hoe je de ‘forward all’ op moet heffen.

  • Herstart in deze volgorde de verschillende apparaten: het modem van je internetverbinding, eventuele routers/switches, wacht enkele minuten en start vervolgens alle telefoontoestellen opnieuw op door minimaal 15 seconden de stroom er af te halen. Onderbreek het opstarten van de telefoontoestellen NIET!
  • Ga na of er onlangs iets is veranderd in het netwerk, bijvoorbeeld een nieuw modem, een nieuwe router of een ge-update firewall. Is dat het geval, dan ligt in alle gevallen de oorzaak bij een van de gewijzigde componenten in je netwerk. Neem in dit geval contact op met je netwerk/systeembeheerder.
  • VoIP Mobiel maakt gebruik van je internetverbinding. Controleer eerst of de internetverbinding die je gebruikt voor je telefonie naar behoren werkt. Zo niet, neem contact op met je internetprovider en herstel je internetverbinding. Herstart vervolgens alle telefoontoestellen door minimaal 15 seconden de stroom er af te halen. Onderbreek het opstarten van de telefoontoestellen NIET!
  • Kijk op  meldingen VoIP Mobiel of er onverhoopt een storing is op het VoIP Mobiel platform.