De kwaliteit van VoIP telefonie van VoIP Mobiel doet niet onder voor die van traditionele telefonie. De kwaliteit van zakelijke telefonie via VoIP is dan ook vele malen beter dan bellen via bijvoorbeeld Skype. VoIP telefonie van VoIP Mobiel is vergelijkbaar met ISDN kwaliteit.

Veel hangt af van de internetverbinding en met name van de ‘up-load’ snelheid hiervan. Wanneer je je internetverbinding gebruikt voor zowel e-mail verkeer, surfen op het web en VoIP, dan is het noodzakelijk een gedeelte van de ‘up load’ te reserveren voor spraak. Zo voorkom je dat veel dataverkeer de spraakkwaliteit aantast. Dit kun je via QoS op je router of switch instellen.

Om de beste mogelijk kwaliteit te behalen kun je een aparte internetverbinding nemen voor VoIP. Dat kan een ADSL verbinding zijn of een glasvezelverbinding met internet toegang. In de meest ideale omstandigheid neem je een ADSL of dataverbinding die rechtstreeks koppelt met je VoIP provider.

Mocht je een mindere spraakkwaliteit ervaren, dan ligt dit bijna altijd aan de internetverbinding. Het gesprek verloopt dan hakkelig. Dit is een gevolg van te weinig bandbreedte op de gebruikte internetverbinding.